چاپ و تبلیغات

مقاله و اخبار چاپ، بسته بندی، تبلیغات و نشر

چاپ و تبلیغات

مقاله و اخبار چاپ، بسته بندی، تبلیغات و نشر

چاپ و تبلیغات

اخبار چاپ، بسته بندی، تبلیغات و نشر همچنین مقالات مربوط به مدیریت، بازاریابی ، تبلیغات ، کسب و کار، برندینگ ، برندسازی و ...

www.sanatpanjom.ir
http://chapotablighatonline.ir

۶ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اخبار کاغذ- تولید کاغذ - ساخت کاغذ - کاغذ نانو - تکنولوژی کاغذ - ساپی

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین افتتاح ششمین نمایشگاه کتاب دین، کاغذ را به منزله کالاهای اساسی دانست و گفت: سوگمندانه عرض می‌کنم فرهنگ مهمان ناخوانده دستگاه‌ها است.

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از خبرنگار ایبنا در قم، ششمین نمایشگاه «کتاب دین» با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید‌محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم، امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم و جمعی از فعالان حوزه نشر و اهالی قلم برگزار شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب دین، گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی موجب رونق تألیف، تصنیف و فعال کردن چاپخانه‌ها و در یک کلام رونق فرهنگی و ترویج فرهنگی دینی می‌شود؛ بنابراین تقویت بنیه فرهنگی جامعه یکی از اصلی‌ترین اهداف این نمایشگاه است، چراکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و در انقلاب اسلامی باید سیاست، اشتغال و اقتصاد با رویکرد فرهنگی دنبال ‎شود.

کاغذ باید به منزله کالاهای اساسی باشد

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه کاغذ در دستور دولت قرار بگیرد، بیان کرد: کاغذ باید به منزله کالاهای اساسی باشد، چطور مسئولان درباره تأمین معیشت و اقتصاد مردم دغدغه دارند، همان‌گونه باید به فکر تأمین کاغذ ارزان برای ناشران باشند. کاغذ باید ارزان به دست ناشر برسد و این موضوع یک اصل اساسی است.

امام‌جمعه افزود: اگر جامعه ازنظر اقتصادی در حالت بی‌نیازی باشد؛ از بُعد فرهنگی دچار مشکل باشد، دشمن ضربه سنگینی به آرمان‌های انقلاب خواهد زد. آنچنان کار نشر و کتابخوانی باید گسترش پیدا کند تا در هواپیماها، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری و مطب پزشکان کتاب به صورت امانت در اختیار مسافران قرار گیرد تا سرانه مطالعه افزایش یابد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کتاب‌ها از نمایشگاه کتاب باید به خانه‌ها رفته تا خانه‌ها رونق پیدا کنند، گفت:

تقویت روحیه و نشاط در میان نویسندگان نیز از دیگر اهداف این نمایشگاه است. امروز نویسندگانی هستند که چند جلد کتاب نگارش کرده‌اند؛ اما به دلیل گرانی کاغذ نمی‌توانند آن‌ها را به چاپ برسانند و درنتیجه بی‌انگیزه می‌شوند و نویسنده بی‌انگیزه نیز نمی‌تواند کتاب فاخر نگارش کند. امروز نویسندگان و ناشران رزمندگان جبهه فرهنگ کشور هستند و سنگر پاسداری از ارزش‌ها، رفع نیازهای فکری جامعه، رد شبهات و القائات بیگانگان بر عهده این افراد است.

حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه نباید ناشران و نویسندگان مشکل داشته باشند، بیان کرد: همان‌گونه که وزارتخانه‌های اقتصادی درگیر زندگی معیشت مردم هستند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید دغدغه رفع مشکلات فرهنگی و حوزه کتاب و کتابخوانی را داشته باشد.

وی بر لزوم ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به ناشران و چاپخانه‌داران تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای برای وام دادن به مؤلفان و ناشران با سود کم در نظر بگیرد تا جامعه رونق پیدا کند، نه با سودهای ۱۸ درصد که تا عمر دارند قسط بدهند.

این استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: اگر در نویسندگان و ناشران توانمندی لازم را ایجاد کنیم و وزارت ارشاد از این افراد حمایت داشته باشند، می‌توانیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه باید در حکومت اسلامی ده‌ها، صدها و هزاران چاپخانه تأسیس کنیم، مطرح کرد: زمانی که ناپلئون به‌عنوان استعمارگر و یک سردار جنگی وارد مصر شد، چاپخانه تأسیس کرد تا فکر و اندیشه نسل عرب را استحاله کند و از همان زمان روشنفکری عربی شکل گرفت و همچنان ادامه دارد و امروز محصول این تفکر را می‌بینیم.

فرهنگ مهمان ناخوانده دستگاه‌ها است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با ابراز تأسف از اینکه در امور فرهنگی کم سرمایه‌گذاری می‌کنیم، گفت: سوگمندانه عرض می‌کنم فرهنگ مهمان ناخوانده دستگاه‌ها است، یعنی اگر بودجه‌ دستگاه‌های دولتی همه بخش‌ها را پوشش داد و خیال‌شان راحت شد می‌گویند حالا سراغ فرهنگ برویم تا این چند درصد اختصاص یافته به فرهنگ را محقق کنیم.

 

  • چاپ و تبلیغات نشریه
  • ۰
  • ۰

کشتی پرینت سه بعدی چاپ سه بعدی پرینت رباتیک سه بعدی اخبار چاپ دیجیتال

 

کشتی پیشنهادی ۸۸ متری با نام پگاسوس، اولین کشتی پرینت سه بعدی در جهان خواهد بود و هم از نظر طراحی و هم از نظر تاثیرات زیست محیطی نامرئی خواهد بود.
جوزف فواکیس طراح مشهور ایده قایق تفریحی ۸۸ متری نامرئی به نام «پگاسوس» را به اشتراک می‌گذارد که از شیشه آینه‌ای ساخته شده است تا آسمان و دریا را منعکس کند. با تحقق این طرح احتمالا راه جدیدی گشورده خواهد شد تا برخی بتوانند به طور مخفیانه به نقاط مختلف دنیا سفر کنند.

این اولین کشتی تفریحی است که با تکنولوژی سه بعدی طراحی می‌شود. این قایق تفریحی لوکس که به طور کامل از شیشه آینه‌ای ساخته می‌شود تا دریا و آسمان را منعکس کند، به عنوان یک طرح مفهومی توسط طراح جوزف فواکیس رونمایی شده است.

فواکیس گفت کشتی پیشنهادی ۸۸ متری با نام پگاسوس، اولین کشتی پرینت سه بعدی در جهان خواهد بود و هم از نظر طراحی و هم از نظر تاثیرات زیست محیطی نامرئی خواهد بود. بنابر توضیح جوزف فواکیس، این سوپرقایق با استفاده از یک ماشین چاپ سه بعدی روباتیک برای ایجاد چارچوب مشبک برای کل قایق ساخته خواهد شد. این قایق با پنل‌های خورشیدی داخلی می‌تواند آسمان، ابر‌ها و محیط اطراف را منعکس کند.

این طراح گفت که بال‌های خورشیدی بازتابنده آن که در ساختار عظیم شیشه‌ای پنهان شده‌اند، همچنین می‌توانند انرژی خورشیدی-برقی را برای حرکت این کشتی در کنار یک منبع هیبرید هیدروژن فراهم کند. انرژی حاصل از انرژی خورشیدی به نوبه خود برای تامین انرژی الکترولیز‌های استخراج هیدروژن از آب دریا استفاده می‌شود. قیمت این قایق تفریحی مشخص نشده است، اما بدون شک تنها برای استفاده افراد بسیار ثروتمند ساخته شده است.

 

پگاسوس در حال حاضر برای نشان دادن این طرح مفهومی به کارخانه‌های علاقه‌مند به ساخت این کشتی تفریحی آماده می‌شود. این امکان وجود دارد در صورت جلب نظر یک یا چند کارخانه کشتی سازی، این قایق تفریحی تا سال ۲۰۳۰ تولید شود. فواکیس که در میلان و نیویورک زندگی می‌کند، درباره این طرح خود گفت که می‌خواهد یک قایق تفریحی بسازد که آلایندگی صفر داشته باشد و در سرسار تم این قایق منعکس شود. از جمله مواردی این طرح یک باغ هیدروپونیک چند سطحی به نام «درخت زندگی» است که غذای تازه و تصفیه هوا را برای سرنشینان کشتی فراهم می‌کند.

فواکیس در ادامه توضیح داد: من در نظر داشتم تا قایق تفریحی را تا حد امکان مشابه با طبیعت دریا و سایر عناصر طبیعی آن بسازم، طرح این قایق در واقع از ابر‌های شناور بالای خط آب ساخته شده است. می‌خواستم به طبیعت با آمیختن طرح خود با آن احترام بگذارم و تجربه مجازی نامرئی شدن را کسب کنم. اکنون زمان جهش‌های شجاعانه به سوی آینده پایدار جمعی ما است.

او همچنین در توصیف این طرح گفت: پگاسوس یک چشم انداز جسورانه، اما قابل دستیابی برای آینده نزدیک صنعت سوپرقایق‌های تفریحی است، جایی که انسان و ماشین به جای رقابت یا به خطر انداختن طبیعت، در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند.

فواکیس گفت که این طرح در صورت ساخت، منجر به ساختاری بسیار قوی و در عین حال سبک می‌شود که می‌تواند انرژی، مواد، ضایعات، فضا و زمان کمتری در مقایسه با سایر طرح‌های ساخت و ساز معمول ایجاد کند. فضای داخلی این قایق دارای چهار سطح است که توسط یک پلکان مارپیچی به هم متصل شده‌اند. این قایق همچنین دارای سالن‌های بزرگ برای پذیرایی از مهمانان خواهد بود.

  • چاپ و تبلیغات نشریه
  • ۰
  • ۰

لوگو شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران

نوبت دوم مجمع عمومی شرکت تعاونی چاپخانه‌داران برای انتخاب اعضای هیات مدیره جدید برگزار می‌شود.

با توجه به پایان دوره فعالیت هیات مدیره فعلی تعاونی، در مجمع عمومی شرکت تعاونی که فردا ۲۴ بهمن برگزار خواهد شد، اعضای جدید هیات‌مدیره با رای اعضا انتخاب می‌شوند.

در این مجمع هیات‌مدیره و بازرس فعلی گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند، سپس به صورت‌های مالی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ رسیدگی خواهد شد و درباره بودجه سال جاری نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

در نوبت اول مجمع عمومی که ۹ بهمن برگزار شد تعداد اعضا به حد نصاب نرسید بنابراین نوبت دوم این مجمع فردا برگزار خواهد شد.

در حال حاضر هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران به شرح ذیل می باشد:

احمدرضا اعتمادمظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران

حمید غفاری رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران

بهمن پورمند نایب‌رئیس شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران

محمدحسین لاکانی، میرمجتبی هاشمی، حسین اسکویی و پرویز اخوان حیدری: اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران

محمد یوسفی به‌عنوان بازرس شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران

تعاونی چاپخانه‌داران تهران از سال ۱۳۵۳ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون ۴۶۶ چاپخانه‌دار در این تعاونی عضویت دارند.

نوبت دوم مجمع عمومی شرکت تعاونی چاپخانه‌داران دوشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۶ در هتل باباطاهر برگزار خواهد شد.

 

  • چاپ و تبلیغات نشریه
  • ۰
  • ۰

دوسالانه سراسری داستان کوتاه خلاقانه سال حیرت چاپ و تبلیغات آنلاین

 

نتایج نهایی ششمین دوره جشنواره دوسالانه سراسری داستان کوتاه خلاقانه سال حیرت در شیراز اعلام شد.

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از ایبنا، مجید خادم، دبیر دوسالانه سراسری داستان کوتاه خلاقانه سال «حیرت» گفت: براساس فراخوان جشنواره در زمستان ۱۴۰۰ و همچنین جدول زمان‌بندی این دوره از جشنواره، مقرر بود مراسم اختتامیه در نیمه دوم دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شود؛ اما مراسم عمومی اختتامیه ششمین دوره جشنواره داستان کوتاه خلاقانه سال (حیرت) برگزار نمی‌شود.

مجید خادم در گزارش کوتاهی از دوره ششم جشنواره به همراه بیانیه هیئت داوران و اسامی برندگان این دوره از جشنواره، عنوان کرد: با پایان مهلت ارسال آثار در شهریور ۱۴۰۱، تعداد ۴۶۷ داستان کوتاه از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در اولین مرحله داوری، ۳۶۲ داستان که شرایط اولیه را دارا بودند، به رقابت اصلی وارد شدند.

در مرحله دوم داوری ۹۶ داستان از سوی هیئت داوران برگزیده‌ و به دبیرخانه اعلام شد.

در مرحله سوم، هیئت داوران، ۵۶ داستان برگزیده مرحله نیمه‌نهایی را اعلام کرد که نتیجه این مرحله در سایت رسمی جشنواره اعلام شد؛ البته از آنجا که داوران از اسامی داستان‌نویسان مطلع نبودند و آثار بدون نام نویسنده تحویل آن‌ها شده بود و به دلیل اهمیت پنهان ماندن نام هنرمندان صاحب آثار، دبیرخانه جشنواره نیز فهرست آثار برگزیده در مرحله نیمه‌نهایی را بدون نام نویسنده منتشر کرد.

وی اسامی آثار راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی جشنواره به همراه نام نویسندۀ اثر را برشمرد که به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱٫ روزگار آورد دردی به عضوی چو – سارا سعدلو

۲٫ رفته – میلاد باقری

۳٫ چرخه – سینا نجفی

۴٫ اگر فکر کردن به تو گناه نیست – شقایق صابر

۵٫ آن‌گونه که تکثیر می‌شویم – شقایق صابر

۶٫ عشق‌نامه – علیرضا جلالیان

۷٫ سانسورچی – دانیال عماری

۸٫ خنجر در ظهر – بهنام شیرالی

۹٫ با آب سرد شسته شود – مرجان شرهان

۱۰ من مرد جنگی نیستم – احسان رسولیان

۱۱٫ اسلحۀ روی دیوار – امیر یوسفی

۱۲٫ بال و پر زِ نو – رضا گندمی

۱۳٫ خندۀ خون بر چاقو – محمدحسین رضایی

۱۴٫ زنده به گور – پویا کیانی

۱۵٫ پدرتان مرده است – پویا کیانی

۱۶٫ نام من احد است – سارا عمرانی

۱۷٫ امریکانو – نرجس امینی

۱۸٫ هنوز قرص‌ها را نریخته‌ام – نرجس امینی

۱۹٫ بی‌نام – علیرضا فارسی مدان

۲۰٫ اسم داستان را هم یه کاریش می‌کنیم – علیرضا فارسی مدان

۲۱٫ اولین بیانیۀ یک داوطلب بستری شدن در آسایشگاه بیماران روانی – احسان دهقان و مرضیه عبداللهی پناه

۲۲٫ خاطرات مبهم یک مرد مرده – نوژان رسالتی

۲۳٫ بررسی اثر کوریولیس بر معناداریِ جهان؛ مطالعۀ موردیِ سینک‌های دوقلو – علیرضا نیکخواه

۲۴٫ آنجا که لکه‌ها در چاله‌ها غرق می‌شوند – فهیمه مقدسی

۲۵٫ شاخ – یحیی محسن پور

۲۶٫ تاریکِ تاریکِ تاریک، آرامِ آرامِ آرام – فرید خسروانی

۲۷٫ خرچنگ – مسلم صادقی

۲۸٫ خیال می‌کنم – سپیده رضایی

۲۹٫ خوان‌های گسترده – الهام فردویی

۳۰٫ ونوس یا داوود؟ یا من که در این تاریکی نشسته‌ام – الهام فردویی

۳۱٫ نارنجی مقدس – روح‌الله اسدی

۳۲٫ کروپا نشست بر فراز تلی و شمرد ردپای موچول‌الملول را که بر دره‌ها سرازیر بود – سمیه مظلوم

۳۳٫ آن‌ها فقط اسپک می‌زدند – حسین شعبانی

۳۴٫ دریادماندگانِ ازیادرفته – مژگان شعبانی

۳۵٫ درختی نوک آن کوه – علی نوروزی

۳۶٫ وحشت – علی نوروزی

۳۷٫ روزنامه گل‌های بی‌باران – مهدی پورمحمد

۳۸٫ زا – حسین‌علی ساسانی

۳۹٫ سر علیه تن – صدیقه صادقی

۴۰٫ طرح ساده‌ای از یک واقعیت پیچیده – سمیرا صفایی‌زاده

۴۱٫ قرآن منثور نادری – کبری التج

۴۲٫ وقت آن است… – یحیی زیمور

۴۳٫ من و تمام – فاطمه نظری

۴۴٫ گریز از حسی کهنه اما ماندگار – مریم مرادی

۴۵٫ نیهیل، معمار بی‌مغز و شب‌های – محمد جابری

۴۶٫ چرخِ چاه – سیروس صفایی

۴۷٫ Tragedy Nostalgia Vol. 1: Because I Will, I Can’t (a eulogy) – مازیار عارفی نژاد

۴۸٫ آخرین داستانم، انشاالله – مازیار عارفی نژاد

۴۹٫ اوفلیا – بنیامین مقصودی

۵۰٫ نویسنده – احسان زارع

۵۱٫ بی‌فروغی – حسین مطلبی کاشانی

۵۲٫ بوی صابون کاج – شقایق اکبری

۵۳٫ سیمان، قند، خجی و دیگران – مریم عزیزخانی

۵۴٫ تا صفر – کسرا زنوبی

۵۵٫ تولیدِ مَثَل همان تولید‌ مثل است – ذکیه طلوع

۵۶٫ دو مرگن – احمد سوسرایی

به گفته خادم، در پایان چهارمین مرحله داوری، جدول کامل امتیازات نهایی این ۵۶ اثر به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد و هیئت داوران پیشنهاد کرد ۱۵ اثر به عنوان برندگان نهایی معرفی شوند. بنا به قانون جشنواره، در صورتی که دو داستان از یک نویسنده در جمع برندگان نهایی جشنواره قرار گیرد،

اثری که امتیاز کمتری کسب کرده است، حذف خواهد شد و از هر نویسنده تنها یک اثر می‌تواند در جمع برندگان نهایی حاضر باشد. در این دوره از جشنواره، ۲ مورد این‌چنینی در بین آثار برگزیده وجود داشت که در جدول امتیازات مشخص است.

 

  • چاپ و تبلیغات نشریه
  • ۰
  • ۰

چاپ

اصول چاپ دیجیتال – نرم افزار چاپی و راهبرهای چاپگر

منتشر شده

 1 ماه پیش 

در

 

توسط

 

نقش کسب و کار، برند - چاپخانه، مدیریت، تبلیغات، چاپ و تبلیغات، بسته بندی - پایگاه خبری صنعت پنجم - چاپ دیجیتال - عکاسی

 

نرم افزار چاپ به شما اجازه میدهد تا با چاپگر خود وارد تعامل شوید و به آن دسترسی پیدا کنید.
قبل از این که شما بتوانید کار چاپ خود را از طریق یک برنامهی طراحی، نقاشی، پردازش تصویر یا صفحهآرایی انجام دهید، برنامهی نرمافزاری چاپگر باید بدرستی از طریق یک سیدی که همراه چاپگر است، بر روی رایانه نصب شده باشد.

هر دستگاه چاپی برای اجرای سیستم عملیاتی ویژهی رایانهای به راهبر یا درایور چاپگر «printer driver» ویژهای نیاز دارد. (توجه کنید که این سیستم عملیاتی رایانهی شماست که باید با چاپگر هماهنگ شود و نه نرمافزار کاربردی) شما برای این که از تمامی ویژگیهای چاپگر خود پشتیبانی کنید، (انتخاب کاغذ، سطح کیفیت و غیره) باید راهبر یا درایور مناسبی برای چاپگرتان انتخاب کنید.

بدین ترتیب قادر خواهید بود به موتور چاپی بگوئید که چگونه به درستی دادههای دیجیتالی تصویر را به اجرا گذارد. اگر شما سیستم عملیاتی خود را تغییر دهید، ممکن است نیاز داشته باشید که یک راهبر چاپی به روز نصب کنید که معمولا میتوانید آن را از وبسایت سازندهی چاپگر دانلود نمایید.

چاپ عکس

وقتی شما گزینهی «چاپ» را از فایل منوی کاربردی خود انتخاب میکنید، آنچه به دست میآورید مجموعهای از صفحات منو و جعبههای دیالوگی (dialog boxes) برای آن راهبر چاپگر مخصوص است . اگر شما یک دستگاه چاپی پست اسکریپت داشته باشید، نیاز دارید که از یک رهبر یا درایور پست اسکریپت استفاده کرده و آن را انتخاب نمایید.

پس از اینکه شما انتخابهای خود را انجام دادید و دگمه «ok» یا «چاپ» را فشار دادید، نرمافزار چاپی، دادههای دیجیتالی فایل را به شکلی در میآورد که چاپگر بتواند از آن برای به وجود آوردن تصویر روی کاغذ استفاده کند.

هر چند، تمامی چاپگرهای جوهرافشانی، نرمافزار مخصوص به خود را دارند، ممکن است بارها پیش آمده باشد که شما بخواهید راهبر یا درایور به کار گرفته شده را کنار بگذارید و از یک راهبر تخصصی استفاده کنید. بسیاری از این راهبرها در قالب ریپها raster image processors) SRIP) مطرح میشوند. ریپها عملیاتی را ارائه میدهند که راهبرهای (driver) معیوب قادر به انجام آن نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی RIP و دیگر نرمافزارهای تخصصی چاپ به فصل ۶ و فصل ۱۱ از کتاب چاپ دیجیتال رجوع کنید.

مقایسهی فناوریهای چاپ دیجیتال

هنرمندان از گذشته مواد و تکنیک های جدید چاپ را آزمایش کردهاند و فهرست کردن آنها کار وقتگیری است؛ اما جریان خلق تصاویر چاپی با کیفیت بالا، برای اکثر هنرمندان و عکاسان امروز، حول چهار فناوری یا متد خروجی اصلی میگردد:

چاپ عکس دیجیتالی، تصعید (sublimation) رنگی، الکتروفتوگرافی و جوهرافشان. برای اطمینان حاصل کردن، فرآیندهای دیجیتالی دیگری هم وجود دارد که یک هنرمند عکاس میتواند از آنها استفاده کند (به عنوان مثال چاپ جوهرافشان براساس مادهی حلال و یوویدار و ترسیمپذیر، الکترواستاتیک یا «ای-استات» از چاپخانههای لیتوگرافی، انتقال موم و رزین حرارتی و ریپروگرافیکهای اوزالید) اما این فناوریها بسیار پیچیدهتر، گرانتر و از نظر کیفی بسیار پایینترند در نتیجه در این مبحث به آنها نمیپردازیم.

معمولا راههای مختلفی برای دستهبندی این فناوریها وجود دارد. یکی از آنها از طریق اندازهی فرمت است: فرمت باریک (یا رومیزی) با پهنای ۲۴ اینچ یا کمتر و فرمت پهن با پهنای بیشتر از ۲۴ اینچ (این اندازهی سطح چاپی است نه خود چاپگر).

راه دیگر با استفاده از یک سیلندر در مقابل ترکیب پلاتری (plotter) انجام میشود (این روش مبتنی بر پلاترهای اورجینال CAD است که در تولید و چاپ جداول و گرافیکهای رایانهای کاربرد دارد.) در عوض آنچه که من برگزیدهام این است که آنها بر اساس ویژگیهای تصویری اصلیشان جمعآوری کنم. (توجه کنید که تولیدات، برندها و مدلهای متعلق به زمان نوشتن کتاب میباشد.)

چاپ دیجیتالی عکس

کمی قبلتر، صرف نظر از فرآیندهای چاپی IRIS، عکاسانی که میخواستند از فایلهای دیجیتالی خود، آثار خود را به چاپ برسانند مجبور بودند یک نگاتیو میانی یا اسلایدی با دستگاه ضبط کنندهی فیلم بسازند و سپس برای ظهور تصویر چاپی نهایی از یک دستگاه بزرگ کننده استفاده نمایند. اما در سال ۱۹۹۴، نسل جدیدی از چاپگرها به بازار آمد که میتوانست تصویر را مستقیما از یک فایل دیجیتالی و بدون نیاز به اسلاید چاپ کند. صنعت پردازش تصویر همیشه رو به پیشرفت بوده است.

من این بخش را به دو گروه تقسیمبندی میکنم:
چاپ دیجیتالی عکس واید فرمت
فرآیند دیجیتالی عکس.

چاپ دیجیتالی عکس واید فرمت

این برترین خروجی عکس با تن پیوسته و همگون است و شما تنها این دستگاههای گران قیمت را برای انجام اینکارها در عکاسخانهها، دفاتر خدمات فنی و «مراکز تصویرسازی» پیدا میکنید (برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوهی کار چاپکاران بیرونی به فصل ۱۰ از کتاب چاپ دیجیتال بروید). من از اصطلاح «چاپ دیجیتالی عکس» خوشم میآید. دیگران از واژه هایی مانند «cپرینت دیجیتال» یا «چاپ لیزری عکس» استفاده میکنند، هرچند که تمامی دستگاهها از لیزر استفاده نمیکنند.

چگونه این دستگاه کار میکند؟

با استفاده از لیزرهای سهرنگی (قرمز، سبز، آبی) یا دیودهای نورپخش کن(LEDS)، این چاپگرهای واید فرمت قادرند بر روی کاغذهای معمولی و حساس به نور که در شرایط معمولی آزمایشگاه ساخته شدهاند، تصاویری با وضوح تصویر فوقالعاده چاپ میکنند.

در اینجا به هیچ وجه تصویر ترام گذاری، هافتینگ یا دیترینگ نمیشود.
دورست (Durst) ایتالیایی الاصل این نوع از چاپگرهای دیجیتالی را رواج داد و اکنون علاوه بر مدلهای تِتا (Theta) و زِتا (zeta)، مدلهای دیگری از تصویرساز دیجیتالی و لیزری Lambda وجود دارد که هر کدام بازار مخصوص به خود را دارند.

با استفاده از یک منبع تغذیهی رول کاغذ، کوچکترین این چاپگرها (مدل Lambda76) قادر است یک تصویر ۳۱ اینچی را در ۱۶۴ فوت چاپ کند و بزرگترین آنها (Lambda130/131 که در دفاتر مرکزی National Geographic Magazine به کار میرود) میتواند یک تصویر ۵۰ اینچی را در ۱۶۴ فوت به چاپ برساند. حتی میتوان تصاویر بزرگتر را در قالب بخشهای مجزا چاپ کرد. دو وضوح تصویر ۲۰۰ یا ۴۰۰dpi میتوانند وضوح تصویر ظاهری ۴۰۰۰dpi را به بار آورند.
اگر عمق رنگ ورودی چیزی در حدود ۲۴ بیت باشد، خروجی با استفاده از لیزرهای RGB به ۳۶ بیت میرسد تا کاغذ عکاسی به مرحلهی نوردهی برسد. تقریبا ۸۰۰ چاپگر لامبدا (Lambda) در سراسر جهان نصب شدهاند.

اندازه های خروجی

ماکسیمم اندازهی خروجی Oce’ Light Jet 430 چیزی در حدود ۵۰×۱۲۰ اینچ است و مدلهای جدیدتر ۵۰۰xL میتوانند تا ۷۶ اینچ هم پیش بروند (مدل قدیمیتر ۵۰۰۰ میتوانست نهایتا یک تصویر ۹۷۴۹× اینچی را به چاپ برساند) وضوح تصویر مکانی هم ۲۰۰dpi یا ۳۰۰dpi با یک وضوح تصویر ظاهری ۴۰۰۰dpi است. چاپگر Light Jet برای نمایش یا نوردهی از لیزرهای سه تایی RGB و برای کنترل کاغذ یا سطح چاپی از یک سیلندر ۲۷۰ درجهی درونی که آبکاری شده است استفاده می کنند. (این سطح چاپی یا کاغذ در داخل سیلندر متحرک است و یک آینهی چرخان نور لیزر را به مواد عکاسی میتاباند)

دیگر چاپگر بسیار بزرگ و کاربردی، ZBE chromira است که به جای لیزر از نورهای LED استفاده میکند. این تصویر از طریق یک پردازشگر جداگانه در شرایط نرمال RA-4 به وجود میآید. در اینجا دو مدل و دو اندازه وجود دارد: ۳۰ یا ۵۰ اینچی بدون هیچ محدودیت طولی. دست یافتن به وضوح تصویر ۳۰۰ppi (وضوح تصویر بصری ۴۲۵ppi با فناوری تقویتی ZBE) نیازمند یکی دیگر از سخت افزاری گران قیمت است، در نتیجه تنها یکی از آنها در هر عکاسی یا دفتر فنی وجود دارد.

فرآیند دیجیتالی عکس (مینیلبهای دیجیتالی Digital Minilab)

چاپ دیجیتالی عکس به دستگاههای بسیار بزرگ و پرکاربرد محدود نمیشود. در واقع، شاید شما متوجه آن نشوید اما اکثر عکاسیها و کارگاههای کوچک عکاسی امروز از همین فناوری برای چاپ عکسهای مختلف، از عکس مادربزرگ گرفته تا عکسهای حرفهای استفاده میکنند و این عکسهای ساختهی همین «مینیلبهای دیجیتالی» در همهجا، مغازههای بزرگ و کوچک، داروخانهها و…. یافت میشود.

طرز کار:

مینیلبهای دیجیتالی ساختهی آگفا، نورلیتسو و فوجی که به عنوان استانداردی در بسیاری پردازشگرهای جدید آنلاین و آزمایشگاههای بررسی تصویر صحنه پذیرفته شدهاند در فصل ۱۰ توضیح داده میشود. فوجی فرونتیر (Fuji Frontier) (شکل ۱۸-۲) اولین مینیلب دیجیتالی بود که در بازار خردهفروشان مورد استفاده قرار گرفت. این مینیلب، یک سیستم کاملی است که اطلاعات ورودی را از فیلم، دوربین دیجیتال، وسیلهی دیجیتالی یا تصاویر (به کمک اسکنر) میگیرد و از طریق انجام فرآیندهای شیمیایی آنها به ابزار یا تصاویر دیجیتالی تبدیل میکند.
مدلهای متفاوتی از فوجی فرونتیر (Fuji Frontier) وجود دارد و بزرگترین خروجی آنها تصاویر ۱۵×۱۰ اینچی است.

چاپ دیجیتالی عکس برای چه و برای کی؟

عکاسان عکسهایی که با فرآیندهای دیجیتالی به چاپ میرسند، دوست دارند چون این عکسها شبیه عکسهای واقعی اند.
در واقع، اینها عکسهای واقعیاند! لاری برمن، عکاسی که نمایشگاههای دورهای برگزار میکند، کار چاپ اکثر تصاویر خود را با چاپگر دیجیتالی نوریتسو (Noritsu) در خانهی خود انجام میدهد. برمن برای یک تصویر ۱۸×۱۲ تنها ۹۹/۲ دلار میپردازد که با این مقدار میتواند دو تصویر ۱۰×۸ هم چاپ کند. هزینههای تصاویر بزرگ لامبدا، لایت جت و کرومیرا تفاوت بسیاری با هزینهی تصاویر تاریکخانههای نمناکِ عکاسیهای معمول دارد، اما به زودی نسخههای دیجیتالی جایگزین نسخههای قدیمی میشود، چون تولید مواد آنها محدود شده است.

ایراد اصلی چاپ دیجیتالی این است که تنوع و انتخاب کاغذ در آن محدود است و شما نمی توانید خودتان به تنهایی کار چاپ را انجام دهید چون دستگاهها گرانتر از آن هستند که شما قادر باشید خود، کار چاپیتان را به انجام رسانید.

تصعید رنگی (Dye Sublimation)

تصعید رنگی (که «انتقال حرارتی پخش رنگ» یا به طور خلاصه «دای ساب dye sub» نامیده میشود) در چاپ عکسهایی با کیفیت بالا یا چاپ فوری دیجیتالی (و نمونه گیری پیش از چاپ) کاربرد دارد.
چاپ «دای ساب» بین عکاسان، طرفداران وفاداری دارد که آن را به چاپ جوهرافشانی ترجیح میدهند.

طرز کار:

با دای ساب، یک نوار تک رنگی که حاوی رنگینه است توسط یک قسمت حرارتی ویژهای که عرض کاغذ را میپیماید حرارت داده میشود. این قسمت حرارتی از اجزای کوچک بسیاری تشکیل شده که وقتی گرم میشوند رنگینه را در همان محل تبخیر (تصعید) میکنند. سپس، این لکهی رنگی بخار شده جذب سطح کاغذ میشود.

از آنجا که کاغذ برای به وجود آوردن تصویر نهایی، رنگهای سایان، قرمز، زرد و گاهی مشکی را از طریق نوارهای رنگی تک به تک دریافت میکند، در نهایت این طبقهبندی رنگی، تصویر همگون و پیوستهای را پدید میآورد. وضوح تصویر چاپگرهای دای ساب چیزی در حدود ۳۰۰dpi یا کمی بیشتر است اما آنها میتوانند به دلیل همین طبقهبندی رنگی و روش پخش رنگ یا «تیره کردن» کاغذ، تصاویر همگونی خلق کنند. بعضی دایسابها پس از مرحلهی عبور نوار تکرنگی، لایهی محافظی را (یک لامینت uv شفاف) به عنوان مرحلهی چهارم و نهایی به کل جریان اضافه میکنند.

بعضی نمونههای چاپگرهای دایساب عبارتند از: Olympus p-440 , p-10، Kodak pro8500، photo printer 6800 و sony Dpp-Ex50.

دایساب: برای چه و برای چه کسانی؟

دایساب بین عکاسان مبتدی و حرفهای که خواهان رسیدن به یک تصویر حرفهای، پیوسته و با کیفیت هستند طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در این روش سرعت چاپ میتواند خیلی بالا باشد: ۲۰ ثانیه در هر ۷×۵ در چاپگر کداک ۶۸۰۰ یا ۷۵ ثانیه در ابعاد کوچکتر در مدل Olympus p-440. هم چنین بعضی تصاویر چاپی نسبت به تصاویر جوهرافشانی در مقابل خراش مقاومترند.

در کنار مزیتهایی چون کیفیت بالای عکس در مقابل دیدگان بدون حفاظ، معایبی هم وجود دارد. از جمله هزینهی بالا برای چاپ تصاویر بزرگتر یا چاپگرهای تخصصی. مثلا قیمت چاپگر کداک مدل ۶۸۰۰ که برای عکاسان و استودیوها طراحی شده، چیزی در حدود ۳۰۰۰ دلار است که این بالاترین قیمت برای مواد مصرفی، کاغذهای مخصوص محدود و نوار را سبب میشود. (تنها مات و براق)

الکتروفتوگرافی (کپی رنگی / لیزر رنگی)

الکتروگرافی که به آن زیروگرافی (xerography) هم میگویند («زیرو» برای خشک، «گرافو» برای تصویر) شامل استفاده از تونرهای خشک و چاپگرها یا دستگاههای کپی لیزری میباشد.

طرز کار:

تعداد بسیاری از لیزرهای رنگی از لیزرهایی با ضخانت تارمو استفاده میکنند تا تصویر پنهان را روی چهار سیلندر چرخان حک نمایند. (یک سیلندر برای هر چهار رنگ چاپی، شکل ۲۰-۲)

سیلندرها، تونرهای رنگی پلاستیکی و خشک را که با برق شارژ شدهاند را جذب و سپس تصویر را به یک تسمهی انتقالی میانی و از آنجا به کاغذی که در آن تصویر و تونرهای رنگی ذوب میشوند منتقل میسازد. بعضی چاپگرهای لیزری، تونر را مستقیما و بدون نیاز به واسطه به کاغذ منتقل میکنند.
دستگاههای قدیمیتر در یک زمان تنها یک لایه/ رنگ را نشان میدهد؛ اما حال گرایش به سمت چاپ «تک مسیری single pass» است که سرعت فرآیند را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. به طور نمونه ماکسیمم اندازهی خروجی، تصویر با ابعاد ۱۸×۱۲ اینچ است. اما با این حال Xerox phasel 77850 قادر است از کارت پستالهای ۶×۴ اینچی گرفته تا بنرهای ۴۷×۱۲ اینچی را چاپ کند و در بعضی چاپگرها، تصویرسازی لیزری جایگزین دیودهای نورپخش کن میشود (LED).

وضوح تصویر اکثر لیزرهای رنگی امروز dpi 1200×۱۲۰۰ است و آنها برای نمایش رنگی تصویر از ترکیبی از ترامگذاری هافتنی و استوکستیک استفاده میکنند. (به اطلاعات داده شده در بخش ترامهای هافتنی و استوکستیک مراجعه کنید.)
نمونههای چاپگرهای الکتروفتوگرافی که لیزرهای رنگی را در خود جادادهاند عبارتند از:
Konica Minolta Magi color , canon cLc , Xerox phaser

الکتروفتوگرافی: برای چه و برای چه کسانی؟

چاپگرهای رنگی لیزری که سابقا از آنها به عنوان چاپگرهای نمونهگیری در بخشهای پیش از چاپ و عملیات چاپی و تولیدی استفاده میشد، امروزه به سریعترین دستگاههای چاپی بدل شدهاند که در دفاتر چاپی و شرکتها مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین از آنها به عنوان دستگاههای خروجی رنگی اصلی در بخش هنرهای گرافیکی و استودیوهای طراحی و اخیرا توسط هنرمندان، مخصوصاً عکاسها مورد استفاده قرار میگیرد.

ستدوسمن، عکاس هندی این نوع دستگاه خروجی را دوست دارد و میگوید: «برای عکاسان، این دستگاه تقریبا کاملی است. من از این دستگاه در قالب تن پیوسته استفاده میکنم که تصویری همگون و یکدست به وجود میآورد و در آن هیچ نقطهای دیده نمیشود.»

چاپ الکترو فتوگرافیک با تصاویر ۱۰×۸ و با قیمتی کمتر از ۰۰/۱ دلار سریع و مقرون به صرفه است و در آن میتوان تصاویر را با استفاده از سطوح چاپی مانند کاغذ مات و کاغذهای چاپی تجاری به چاپ رساند. فیلیپ بازاری عکاس میگوید: « اگر شما بخواهید با یک چاپگر لیزری، تصاویری با بهترین کیفیت داشته باشید، باید از کاغذ خیلی صاف و سفید استفاده کنید.»

اگر شما خودتان کار چاپ را انجام میدهید، ایراد اصلی الکتروگرافی، محدودیت در اندازهی خروجی (معمولا ۱۸×۱۲ اینچی) و هزینهی بالای اولیه دستگاههاست. وقتی از زاویهای به سطح نگاه میکنیم، مخصوصا در کاغذهای براق یا اندود شده، آن را برجسته میبینیم اما رنگها میتوانند بسیار درخشان، زنده و اشباع شده باشند. بنابر روش ترامگذاری و وضوح تصویر به کار گرفته شده، گاهی اوقات ممکن است خطوط یا نقاط هافتنی در تصاویر دیده شود (شکل ۱۷-۲ ابتدای این فصل)

جوهر افشان

اگر شما برای داشتن اختیار و آزادی بیشتر در انتخاب نوع و مارک چاپگر، جوهرها، کاغذها، اندازهها و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری، از روش جوهرافشان استفاده کنید، بیراهه نرفتهاید. چاپگرهای عکس و چاپگرهای نمونهگیری وجود دارند که شما نام جوهرافشان را بر آن نهادهاید. از زمانی که کیفیت مطرح شده است، من وضوح تصویر بالای تصاویر چاپگرهای رومیزی حرارتی و پیزوی جوهرافشانی را روی کاغذهای براق و نیمهبراق دیدهام که با هرگونه عکس چاپی سنتی رقابت میکند و حتی از آن پیشی میگیرد. به علاوه بعضی ترکیبات تصاویر جوهرافشانی، پا را فراتر از استانداردها نهاده و در جریان چاپ عکس رنگی به طول عمر و ماندگاری تصویر منظور میپردازد.

به طور خلاصه میتوان گفت جوهرافشانها از جوهرپخشکنهایی (nozzle) استفاده میکنند تا میلیونها قطرهی کوچک جوهر را به روی سطح که معمولا کاغذ است بپاشند. دستگاههای قدیمیتر یک فرم دیجیتالی مشخص داشتند اما امروزه با چاپگرهای جدید میتوان تصاویر جوهرافشانی را با کیفیت بالا برای مقاصد عملی مختلف چاپ کرد.
در اینجا، فناوریهای جوهرافشان به دو گروه اصلی تقسیم میشوند: «جریان مداوم» و «قطرهای (drop-on-demand)» که خود به بخشهای حرارتی، پیزوالکتریک و تنپلات تقسیم میشود

فوجی پیکتوگرافی (Fuji pictography)

بسیاری از عکاسیهای برجسته و استودیوی رتوش عکس، مخصوصا آنهایی که درگیر مد و زیباییاند، از چاپگر فوجی پیکتوگرافی استفاده میکنند (مدلهای ۴۵۰۰ و ۳۵۰۰) تا نمونهها و تصاویری با کیفیت بالا خلق کنند که به آنها «تصویر فوجیکس» هم گفته میشود. پیکوگرافی از یک جریان چهارمرحلهای منحصر به فرد استفاده میکند (شکل ۱۹-۲). ی

ک برگ از کاغذ «دهنده»ی حساسِ عکاسی را در معرض دیودهای لیزری(LD) قرار میدهند. سپس کمی آن راتر میکنند تا با حرارت، تصویر رنگی را روی کاغذ دهنده ایجاد کنند. سپس از آن، تصویر رنگی تحت فشار و گرما به کاغذ «گیرنده» منتقل میشود. در نهایت، کاغذ دریافتی با رنگهای منتقل شده از کاغذ «دهنده» جدا میشود. این یک کاغذ عکاسی نیست. اگرچه فوجی ادعا میکند که ثبات و دوام آن یکی است. تنها میتوان از یک کاغذ مخصوص فوجی استفاده کرد و با ماکسیمم اندازه کاغذ یعنی کاغذ ۱۸×۱۲ اینچی میتوان دو وضوح تصویر (۲۷۶dpi , 400dpi) داشت (تنها مدل ۴۵۰۰)

  • چاپ و تبلیغات نشریه
  • ۰
  • ۰

دومین مجموعه داستان کوتاه کشویی

 

انتشارات نظام‌الملک در پی ثبت نوروز در ادبیات داستانی معاصر قصد دارد، نویسندگان را دعوت می‌کند در تدوین دومین مجموعه داستان کشویی با این موضوع مشارکت کنند.

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین، انتشارات نظام‌الملک، در پی ثبت نوروز در ادبیات داستانی معاصر قصد دارد، دومین مجموعه داستان کوتاه کشویی خود را با همین مضمون گردآوری و منتشر کند.

«داستان‌های کشویی» عنوان مجموعه کتاب‌هایی است که این ناشر با هدف ارائه داستان‌های فراموش شده منتشر می‌کند؛ داستان‌هایی که در کشوی شخصی‌ نویسندگان رها شده‌اند.

در این راستا از نویسندگان با هر تبار و گویشی دعوت می‌کند، داستان‌های کوتاه خود با مضمون نوروز و احوال ایام نوروزی را ارسال کنند. شرکت در این فراخوان برای تمام نویسندگان ایرانی، افغانستانی، تاجیکستانی و تمام اقوامی که با آیین نوروز در ارتباط هستند؛ آزاد است.

آثار ارسالی نباید پیش از این در هیچ کتاب یا مجله‌ای به چاپ رسیده باشند و هر نویسنده می‌تواند حداکثر دو اثر ارسال کند.

آثار ارسالی باید در قالب نرم‌افزار word و مشخصات کامل نویسنده (نام و نام‌خانوادگی، شماره تماس ثابت و همراه و ایمیل) در ابتدای هر اثر ذکر شده باشد.

فرصت ارسال اثر تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود و دریافت آثار توسط فراخوان، به منزله رضایت مولف برای چاپ اثر تلقی خواهد شد.

شرکت در این فراخوان کاملا رایگان است و منتخب آثار در قالب کتاب توسط انشارات نظام الملک منتشر خواهد می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی Nezamolmolk.publisher@gmail.com ارسال کنند.

  • چاپ و تبلیغات نشریه